Zbavte se zátěže navíc

Nadváha nemusí být nebezpečná, obezita však již obvykle bývá. Hlavně druhému stavu ej tedy vhodné se vyhnout, případně ho eliminovat v krátkém čase.

Zbavte se zátěže navíc

Ne každý má geneticky dáno, že bude celý život jako proutek. Jen málokdo má však genetické předpoklady k tomu, aby byl vyloženě obézní. Přesto se v západním světě a u nás zvláště nachází opravdu velké množství jedinců, kteří mají potíže s nadměrným množstvím kilogramů. V našich končinách je to skoro až polovina lidí nad třicet let, což je alarmující číslo. Není však potřeba kreslit čerta na zeď. Nadváha sama o sobě stále neznamená žádné velké riziko, což se ale o obezitě už říci nedá. A i tou trpí hodně lidí.

Činky

Ne každý si ale uvědomuje, že má vlastně problémy s váhou. Existují i poměrně korpulentní jedinci, kteří však jsou dle testů poměrně zdraví. Důležité je množství tuků v těle, nikoliv kolik vážíte. O něco přesnější je pak bmi tabulka, dle které lze snadno zjistit, jak si stojí v poměru váha/výška. Tento údaj je daleko cennější než jen samotná váha.

Co dělat?

Pokud už vám vyjde v tabulce, že patříte mezi lidi s nadváhou nebo dokonce s obezitou, měli byste to řešit změnou jídelníčku. V případě, že máte jen lehkou nadváhu, pravděpodobně jíte docela správně, takže může stačit jen kosmetická změna. V druhém případě ale bude potřeba stravovací návyky více překopat, jinak se nikdy obezity nezbavíte. Základem je zařadit do svého jídelníčku široké spektrum zeleniny a luštěniny, které mají jednak velkou výživovou hodnotu, jednak dokáží zasytit na dlouhé hodiny. Rozhodně byste se měli vyvarovat sladkostem, tučnému a bílému pečivu.

Štíhlý pas

Pohyb

Ke změně jídelníčku by měla automaticky přibýt i změna pohybových návyků. Nejde celé dny sedět u počítače nebo televize, musíte se začít pořádně hýbat. Dobrou zprávou je, že není potřeba překonávat žádné olympijské rekordy. Když začnete jezdit na kole nebo na rotopedu alespoň třikrát během týdne, mělo by to být více než dostačující. Nejen že tak shodíte další kilogramy, ale zároveň posílíte svou fyzickou kondici, což také není od věci.